Poniżej prezentujemy jedną z koncepcji budowy Mariny Oborniki, przygotowaną przez Obornickie Stowarzyszenie Wodniackie Aplaga.
Opis techniczno – funkcjonalny:
- Budynek hotelowo- handlowy z otoczeniem
Opcja 1: budynek hotelowy na około 100 miejsc noclegowych, 2-3 sale konferencyjne z możliwością połączenia w jedną salę na około 200 miejsc, restauracja z widokiem na basen portowy i z tarasem zewnętrznym, budynek 3-4 kondygnacyjny, w piwnicy sanitariaty i łaźnie dla gości basenu portowego. Poziom parteru rzędna około 52m n.p.m.
Opcja 2: dodatkowo: część noclegowa w części przeznaczona jako hostel, budynek może przejąć część funkcji bosmanatu, pomieszczenia dla ratownictwa wodnego, policji wodnej, OSW Aplaga.
Od strony południowej recepcja z podjazdem dla samochodów. Wjazd od ul. Gołaszyńskiej wyjazd poprzez zjazd przy przepompowni ścieków (możliwość ruchu dwukierunkowego). Na parterze budynku możliwość umieszczenia sklepu spożywczego, baru bisto, sklepu sportowego etc. W budynku również sauna, jacuzzi.Parking przyhotelowy na poziomie 49m n.p.m. oddzielony od basenu portowego ścianą szczelną o wysokości 1,5m do wysokości rzędnej 50,5m n.p.m..
Jezdnio – chodnik kończy się schodami prowadzącymi ku kierownicy basenu portowego.
- Bosmanat
Budynek usytuowany przy basenie portowym z widokiem na slip oraz plac manewrowy przy hangarach.
W Bosmanacie poza pomieszczeniami bosmana, sanitariatami i magazynkiem także pomieszczenia: ratowników wodnych, policji wodnej, wodniackich drużyn harcerskich (13nastaka), Obornickiego Stowarzyszenia Wodniackiego Aplaga.
- Hangary
Pomieszczenia hangarowe, miejsce remontowe dla łodzi, sanitariaty, magazynki.
- Basen Portowy
Wymiary około 120m x 50m, wejście do basenu o szerokości 20-25m.
Ściany basenu pionowe do wysokość rzędnej 46,2m n.p.m.- na tej wysokości dookoła basenu chodnik o szerokości 1,5m dostępny wyłącznie dla osób uprawnionych. W basenie portowym pomosty pływające z ruchomymi trapami. Po stronie zachodniej portu miejsce do tankowania łodzi (paliwo, woda użytkowa) oraz zrzutu wody „szarej”.
Kierownica portowa: rzędna 48,2m n.p.m., ogólnodostępna; górna część 4,5 m szerokości jako jezdnio chodnik Od strony Warty także dostępny dla wszystkich chodnik na rzędnej 46,2m n.p.m.. Po stronie rzeki miejsce do cumowania dużych jednostek zawodowych, pasażerskich.
Do basenu portowego od strony wschodniej doprowadzona będzie rura z regulacją przepływu o przekroju min. 500mm zasilająca port w wodę z Warty. Ma to na celu wymianę wody w porcie a tym samym ograniczenie zarastania basenu.
- Slip oraz obiekty przy nim
Slip o szerokości 5m i długości około 40m pokonujący różnicę wysokości pomiędzy rzędną 50,50m a 42,00m n.p.m.. Kończy się mokrym dokiem o długości około 20m.
Nad slipem suwnica samojezdna operująca po całym terenie między slipem, hangarem a parkingiem po zachodniej stronie mariny. Suwnica powinna móc pracować z jednostkami do 20m długości i wadze do około 30- 40 ton.
- Parking i plac
Parking po zachodniej stronie mariny oraz plac manewrowy przy hangarze na wysokości 50,5m n.p.m.. Parking przeznaczony dla gości mariny, dla łodzi na przyczepach oraz stojakach. Po uzgodnieniu z bosmanem także ogólnodostępny.
- Strefa rekreacyjna
Altany turystyczne, miejsca ogniskowe, boisko do siatkówki plażowej oraz plac zabaw. Jezdniochodnik umożliwi potencjalną ewakuację altan oraz innych urządzeń ze strefy rekreacyjnej co jest wymogiem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Stworzy także komunikację z bezpośrednio sąsiadującym polem namiotowym Przystań Kowale, które w założeniu uzupełni i poszerzy ofertę mariny obornickiej.